Workshop Belten September 2017

 

 

Meteen naar de Workshop!!

 

Tegenwoordig wordt er heel veel gebelt in de popmuziek. Kijk maar naar de Voice of Holland en je wordt er mee dood gegooid 🙂
Persoonlijk vind ik dat er veel te veel gebelt wordt. Ik vind het een verademing als iemand eens langer dan 10 seconden zacht durft te blijven zingen.

Het neemt niet weg, dat het ook prachtig is om wel te kunnen belten en deze ook op het goede moment in te kunnen zetten. Ook in koorzang is het fantastisch als er eens echt VET GEBELT wordt. Daar mag het naar mijn smaak wel vaker gebeuren, omdat een koor vaak keurig in zangstem blijft zingen. Ook mooi, maar na een tijdje willen we toch eens achter in de stoel worden geblazen....

Eerst een filmpje met veel voorbeelden van belten, zodat je weet over welke klank we het hebben:

De ene stem belt makkelijker dan de andere, maar in principe kan iedereen het leren. Als je gezonde stembanden hebt, kun je leren belten. Natuurlijk vergt dit wel de nodige training en je kunt veel kapot maken, als je het op een ongezonde manier doet. Dus pas een beetje op als je dit gaat oefenen. (Ik raad aan om het onder begeleiding van een goede zangcoach te doen, als je het gevoel hebt dat het niet lekker voelt bij je stem).

Een van de meest voorkomende fouten is, dat men denkt dat er heel veel lucht nodig is om hard te zingen (Belten is altijd hard). Dus wil je leren belten, neem een flinke  hap lucht (dit is om druk te creëren onder de stembanden), doe je kin iets omhoog, en maak van jezelf een bodybuilder (je hebt ook spieren nodig om te belten) en schreeuw: eeh! Tijdens het schreeuwen laat je heel weinig lucht ontsnappen. Je voelt dat er druk in je buik ontstaat. Het is nodig om echt met je lijf te zingen, als je goed wilt belten.

Begin deze klank met een glottisaanzet: dit bereik je door een kleine knal te horen als je begint.  Het is als het ware een kleine explosie, als je deze eeh-klank begint te zingen.

Belt heeft twang nodig en een hoge strotstand. Wil je hier meer over weten, klik dan op onderstaande button om de videolessen te bekijken!

Ja, ik wil de gratis videolessen bekijken!!

HIERONDER VIND JE HET VOLLEDIGE BELTRECEPT:

  • DIKKE STEMBANDEN (VEEL MASSA)
  • VEEL ADEMDRUK
  • WEINIG ADEMSTROOM
  • TWANG
  • SCHILDKRAAKBEEN KANTELT NAAR ACHTEREN, DUS KIN OMHOOG
  • STROTTENHOOFD STAAT HOOG
  • OP EEH en AAH gaat het het makkelijkst
  • ZET AAN MET EEN GLOTALE AANZET (KNALLETJE)
  • ZET JE TONGRANDEN HOOG ACHTERIN
  • GEBRUIK SPIEREN (RUG, HOOFD, NEK)
  • GEBRUIK LAX VOX om weer te ontspannen

Succes met oefenen! Groetjes Jannemiek